I love Fatbiking

I love Fatbiking
Twitter: @TLeivoJokimaki Instagram: @TomiLeivoJokimaki Facebook: tomi.leivojokimaki

tiistai 31. toukokuuta 2016

Kyl määki yhreksäkyl luvul


Kolumni julkaistu Satakunnan Kansassa 31.5.2016
     
Olen viime vuosina tavannut satoja porilaisia jalkapallosta kiinnostuneita ihmisiä. Suurin osa haikailee 90-luvun kulta-aikojen perään. ”Kyl määki sillo 90-luvul kävi kattoos pelei” muistelee lähes jokainen. Olen aina kysynyt välittömästi: ”Miksi et käy enää?”. Vastaukset ovat olleet pääsääntöisesti epämääräistä muminaa ja selityksiä.
Suomi todellisena urheilumaana on illuusio. Silmiinpistävin seikka on seurojen yhteisöllisyys ja merkitys ympäröivälle yhteisölleen. Tai sen puuttuminen. Kuten monissa yhteyksissä on usein mainittu, menestyksen perään myös me suomalaiset olemme persoja. Peräänkuulutan todellista urheilukulttuuria, jossa vaikkapa seuran edustusjoukkueen sarjataso ei määritä sitä, miten seuraan suhtaudutaan.
Valitettavaa sanoa, mutta liian moni porilainen elää jalkapallon osalta vieläkin kultaisella 90-luvulla. Henkisissä DVD -soittimissamme soi vieläkin Virve Rosti ja Menneisyyden Vangit.  Ne ajat ovat upea muisto ja lähellä kaikkien sydäntä. Hyvä niin. Niin minunkin. Niitä ei meiltä kukaan ota pois. Mutta Lapinlahden Lintuja lainaten: ”Ennen oli ennen ja nyt on nyt”.
Tällä hetkellä paras porilainen jalkapallojoukkue on Suomessa sijalla 22. Se oikeuttaa Ykkönen kymmenenteen sijaan. FC Jazzin budjetti on 3-4 kertaa pienempi kuin suurimpien Ykkösen seurojen tai pienempien Veikkausliiga-seurojen. Euroissa tämä on noin puoli miljoonaa. Tällä hetkellä porilaisen joukkueen matka Veikkausliigaan on todella paljon pidempi kuin suurin osa ihmisistä edes ymmärtää. On hyvä muistaa, että esimerkiksi 90-luvulla FC Jazzin tulonhankintakanavat olivat aivan erilaiset kuin tämän päivän urheiluseuroilla.
Porin seutukunta on seitsemänneksi suurin asukasluvultaan ja kahdeksanneksi suurin työpaikkamäärältään. Eikö teoreettisesti mene niin, että Porissa tulisi pelata Veikkausliigaa? Miksi olemme sitten niin kaukana? Seura, yleisö ja yhteistyökumppanit muodostavat menestyksen perustan. Mikäli joku näistä kolmesta asiasta ei ole kunnossa, menestystä harvoin tulee.
Seurojen pitää huolehtia yleisesti arvostaan yhteisölleen, ulkoisesta viestinnästä, tuotteistamisesta ja myynnistä vain muutamia mainitakseni. Yhteistyökumppaneiden pitää kantaa vastuunsa suhteessa kokoonsa. Ei voi olla niin, että konsernin ja toiminimen panostus on samansuuruinen. Minkä kaupunki ja kukin yhteisö ansaitsee, voi helposti tarkastaa omista yleisömääristään.
500 000 suomalaista on tekemisissä jalkapallon kanssa viikottain. Suomessa pelataan 59 000 jalkapallo-ottelua vuodessa. Mikäli jokainen 500 000:sta kävisi katsomassa yhdenkin ottelun viikossa, olisi jokaisen ottelun matemaattinen katsojakeskiarvo noin 440 katsojaa per ottelu. Siis jokaisen ottelun.
Moniko seuran toimihenkilö käy edustusjoukkueen peleissä? Kuinka moni vanhempi käy peleissä? Kuinka moni jalkapalloihminen käy peleissä?

Yksittäisen ihmisen suurin tuki seuralleen ja yhteisölleen on käydä otteluissa. Ostaa pääsylippu ja käyttää palveluita. Näin seura saa resursseja kehittyä ja sen kiinnostavuus lisääntyy yhteistyökumppaneiden silmissä. Koska sinä olet viimeksi käynyt oman joukkueesi jalkapallo-ottelussa ja nauttinut pelistä paikan päällä?
käyttää palveluita. Näin seura saa resursseja kehittyä ja sen kiinnostavuus lisääntyy yhteistyökumppaneiden silmissä. Koska sinä olet viimeksi käynyt oman joukkueesi jalkapallo-ottelussa ja nauttinut pelistä paikan päällä?

500 000 tuhatta suomalaista on tekemisissä jalkapallon kanssa viikottain. Suomessa pelataan 59 000 jalkapallo-ottelua vuodessa. Mikäli jokainen 500 000:sta kävisi katsomassa yhdenkin ottelun viikossa, olisi jokaisen ottelu keskimääräinen katsojakeskiarvo noin 440 katsojaa per ottelu. Siis jokaisen ottelun.

Moniko seuran toimihenkilö käy edustusjoukkueen peleissä? Kuinka moni vanhempi käy peleissä? Kuinka moni jalkapalloihminen käy peleissä?

Yksittäisen ihmisen suurin tuki seurallaan ja yhteisölleen on käydä otteluissa. Ostaa pääsylippu ja käyttää palveluita. Näin seura saa resursseja kehittyä ja sen kiinnostavuus lisääntyy yhteistyökumppaneiden silmissä.

Koska sinä olet viimeksi käynyt oman joukkueesi jalkapallo-ottelussa ja nauttinut pelistä paikan päällä? 

Ei kommentteja: